piatok 15. mája 2015

O čom vlastne to Montessori je? - O priestore + Giveaway

"At anty particular moment a child is attracted to the object that corresponds to his greatest need at the time." 
Maria Montessori, The Discovery of the Child (krásna kniha, teraz dá sa kúpiť aj za 0,67£)

Občas sa ma niekto spýta takú tú širokú otázku, poznáte to: "O čom je vlastne to Montessori?", na čo ja stíchnem a zahmlí sa mi zrak. Chcelo by to spísať nejaký abstrakt na takéto situácie.

Skúsim postupne napísať niekoľko myšlienok, ktoré sú v prácach Marie Montessori zásadné a ktoré nejakým spôsobom zapadajú do nášho momentálneho rodinného života a sú preto pre mňa živé. Živých je aj veľa iných tém, ale najviac ľudí sa pýta na Montessori, tak o tom sa dobre píše.  

Ale inak z cesty, poznáte Meredith Small? To je dačo živé!

V knihe, z ktorej je citát na začiatku tohto blogu, má Montessori jednu kapitolu, ktorá je pre mňa priam emocionálna, pretože rezonuje s tým, ako vnímam priestor okolo seba, domov a svet. Viem, že nie všetci tento priestorový rozmer vnímajú tak intenzívne, ale pre mňa je náš domov úplným stelesnením vecí, ktoré sú inak zraku neviditeľné. Chaos vnútri, chaos vonku. Priveľa vecí, vnútorná únava z priveľa diania. Potrebujem voľný priestor, možnosť nadýchnuť sa a hýbať sa, potrebujem krásu, ktorá je striedma a vyníma sa... rovnako okolo seba, ako aj v prežívaní.

Montessori dômyselne budovala priestor a aktivity pre deti v Casa dei Bambini podľa štyroch atribútov:

1. The control of error - Kontrola chyby
Od narodenia sa dieťa vie a chce učiť, ako svet funguje. Intuitívne vníma javy a štruktúru svojho domova. Absorbuje a hoci ešte nechápe, prečo visiace objekty nepadajú a prečo knihy majú svoje miesto v polici, prijíma pozorované za svoje. A tak rodič vytvára príkladný mikrosvet, ktorým ilustruje hodnoty a dianie vo svete, či už ide o fyzikálny charakter existencie alebo o rešpekt, lásku, poriadok a krásu - cez starostlivosť o ľudí, prírodu a domácnosť. Pokiaľ prostredím konzistentne komunikujeme tieto hodnoty, dieťa sa ľahko naučí, kedy nastala chyba, kedy sú kvety zvädnuté, kedy temperové farby vyschli, pretože zostali bez vrchnáčika, kedy je škvrna na zrkadle a najmä, čo s tým ono samé dokáže urobiť. Naučí sa, kde je krhla, handrička a ako si pripraviť po maľovaní farby na opätovné použitie. Jeho prostredie sa tak stáva jeho informátorom a inštruktorom.
 
2. Aesthetics - Estetika
Vnímanie krásy je subjektívne, a tak je to naozaj dobre. Pre niekoho je plast neprijateľný, niekomu inému je prírodný minimalizmus cudzí. Podstatné je, aby prostredie pozývalo dieťa k tomu, aby sa v ňom hýbalo, tvorilo a používalo ho - tak, "ako v prírode farebné kvety priťahujú hmyz". To sa týka hračiek, zmyslového materiálu, ale aj celého prostredia, ktoré dieťatko obklopuje.

3. Activity - Aktivita
Krása, ktorej sa dá dotknúť, umožňuje dieťaťu naplno sa ponoriť do aktivity. Vracia sa k nej, zamestnáva jeho motoriku a pomáha mu sústrediť sa naplno, nielen povrchne prechádzať od jedného predmetu k druhému. Nie je teda ani tak podstatné to, čo "robí" táto hračka, ale to, čo s tou hračkou môže robiť dieťa. Opäť tu nejde len o hračky, ale o celé prostredie. Ako pripraviť domov pre dieťa tak, aby ho mohlo čo najsamostatnejšie a naplno využívať?

4. Limits - Limity
Marii Montessori sa zdalo, že tomuto bodu ľudia nerozumejú. Neplatí, že čím viac podnetov dieťaťu dáme, tým bude šikovnejšie. Práve naopak, dieťa, ktoré je zdravé, nepotrebuje prebúdzať mnohými novými podnetmi, ale potrebuje skôr pomocnú ruku v tom, ako si to, čo svet ponúka, zatriediť a jednotlivo naplno precítiť. Občas ma mrzí, že sa naše dievčatá takmer vôbec nehrajú s hračkami. Viac ich baví niečo vytvárať, variť alebo jednoducho sa hrať v piesku - čo je skvelé. Občas im vyrobím nejakú hračku, ale aj tej venujú len zlomok svojho času a potom sa vrátia k tomu, čo robia najradšej. Vnímajú svet taký, aký je vo svojej každodennosti... alebo tvoria. A tak mi pripadá táto myšlienka o kvantitatívnom obmedzení úplne na mieste. Na niekoľkých stabilných miestach na nízkych policiach sa snažíme premieňať hračky a materiál podľa toho, čo si dievčatá vyberajú.

No a možno najdôležitejšie zo všetkého je nebrať to celé príliš vážne. Samozrejme, že Inkine stravovanie je dekadentné a v kuchyni je zem večne pokrytá tým, čo si netrafila do úst. (Tiež mi je jasné, že keď Agátka stretne ružové trblietky, prahne po nich viac, než po bielej bavlne.) Ani neumývame okná, lebo si na to s nimi dvomi netrúfam. A jasné, že nám už vychla trištrvrtina fixiek a pätina temperiek. Aj niektoré kvety nám zhnili a zoschli. Ale tiež si myslím, že čím ďalej, tým toho zvládame viac a krok po kroku prispôsobujeme náš domov deťom. Chcela by som, aby to šlo rýchlejšie, ale jednou z mojich hodnôt je, že život je proces a verím, že naša vlastná nedokonalá, no vyvíjajúca sa domácnosť, to dievčatám tlmočí.

Toto sa nám pre moju veľkú radosť podarilo, ako nás jar zavalila svojím štebotom:

Mala som obavu z toho, aké to bude mať šaty zavesené von zo skrine, ale na nič lepšie sme neprišli. A funguje to parádne. Dievčatá presne vedia, kde nájsť svoje šatočky, obidve na ne dočiahnu. Inka sa ešte učí a Agátka plne využíva svoju garderóbu. Prvýkrát má možnosť sama si šaty vešať na vešiak.


Zrkadlo a vešiačiky na hrebeň, kefky, nožničky a uterák v kúpeľni. Veľmi sa z toho teším. Ocko pripevnil, ja som drôtovala.

A s tým súvisí dnešný GIVEAWAY. Maličké drôtené háčiky inšpirované tradičnou slovenskou spotrebnou tvorbou. Do giveaway sa môžete zapojiť jednoducho tak, že napíšete koment na tento príspevok. Môžete napríklad napísať ako to s priestorom, v ktorom žijete, máte vy. Prosím, nemusíte byť matka troch, dvoch ani jedného dieťaťa. Zapojte sa, budeme sa tešiť. Dva medené háčikové rámčeky tu na niekoho čakajú.


Giveaway zatvoríme v nedeľu, 24.mája o 22:00 a dvoch výhercov náhodne vylosujeme.

8 komentárov:

  1. Aj keď nás už vaäčšina znamych vníma ako majiteľov nového domu so záhradou, v skutočnosti žijeme v siedmom prenjatom byte, ktorý má 40m2. Už toto by stačilo ako popis priestoru našej domácnosti. Odmietam čokoľvek väčšie ako polka škatule od topánok priniesť domov (ledaže niečo podobného objemu ide von). Aktuálne mám pocit, že sa náš byt zväčšil, lebo môžem sušiť prádlo na pavlači.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ved toto je ako keby som to ja pisala! (Asi preto ta zboznujem.) A chcela by som tvoju drotenu lampu, tak je. A Bohu vdaka za nas velky balkon v nasom velkom prenajatom byte, lebo u nas je piesok ako doma.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mam pocit ze u nas je priestor zatial viac chaoticky ako akokolvek usporiadany ale dost ovplyvneny nasou mackou, od ktorej sa Risko vela uci podla mna a ona ho aj tak nejak motivuje k rozvnym veciam a jej granule, misky a piesocek su velmi zaujimave a Risko trenuje jemnu motoriku

    OdpovedaťOdstrániť
  4. u nas: čo najviac prisposobit priestor detom aby sa slobodne mohli hýbat a aby som sa ja nemusela obavat. malo nabytku, najlepšie bez ostrých rohov a hran a ak bol roh tak sestra mi ho obalila pamperskou a lepiacou paskou a fungovalo! ked nemam trpezlivost a sily vysvetlovat že "nie" "nie" tak patent na skrinku, alebo priviazať stolicky k stolu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Nas priestor ma zatial daleko od jasneho jednoducheho usporiadaneho priestoru ktory si clovek vacsinou spaja s Montessori... a zacinam sa s tym zmierovat ze to asi ani nikdy nebude... vsetko tu u nas je este stale v procese hladania (a postupneho utriedovania), ale hladame a vyvyjame sa spolu s Liviou. A niekedy mam pocit ze to je tak v poriadku. Vzdy sa tesim ked sa nam podari nieco prisposobit jej potrebam a (momentalnym) zaujmom. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Priestor nasho domova tvoria prevazne farby zeme, zelena, hneda a biela. Vacsinu nasho casu travime s nasou 11 mesacnou dcerkou v obyvacke, kde sme jej dolne policky nasej kniznice vyclenili na jej aktivity ktore ju akurat zaujimaju.Tiez ma velmi ocarila vynimocna zena Maria Montessori a je pre mna velkou inspiraciou rovnako ako aj tento blog. Odkedy sa mi narodila dcerka tak sa akosy ovela viac vraciam myslou spatne do svojho detstva a rozmyslam co vsetko ma v nom formovalo a vdaka tomu mam pocit sa mi podarilo pochopit vela krat aj samu seba. A suvisi to aj s priestorom...my sme vyrastali s babickou a ona mala vsade na stenach povesane tanieriky, krciasteky a vazicky s ludovymi vzormi. Ako dieta som to vnimala iba ako taku kulisu ale teraz ked tak nad tym rozmyslam tak asi prave z toho prameni to ze mam rada vsetko co je na ludovu nôtu. Mozno vztah k tradiciam a krasnym ludovym vzorom prenesiem aj na Julianku. Asi najoblubenejsi priestor v ktorom travime cas je nasa kuchyna, uz sa tesim ked bude julianka vacsia aby mi mohla pomahat a pritom spoznavat nove chute, vone a zvuky, zatial mi pomaha pri vyprazdnovani pracky ktoru mame v kuchyni. Miriamka velmi sa mi paci ako ste pripravili prostredie pre dcerky v kupelni, a tie rucne robene vesiaciky su uzasne, nemaju chybu. My sa na pripavu prostredia v kupelni pre julianku este chystame tak uz teraz dakujeme za inspiraciu. Pozdravujeme Zuzka a Roman :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. No, nie som sice matkou troch deti, som ale tvoj brat, tak uz by som sakra mohol konecne nieco vyhrat, nie? U nas doma sa o priestore neda hovorit, ale tie haciky sa snad este niekam zmestia. Aukcia konci o osem minut, tak dufam, ze uz po mne nikto neprihodi. Samo

    OdpovedaťOdstrániť